Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

marți, 22 iulie 2008

De ce nu ne plac ungurii?


Discutam la intalnirea bloggerilor cu Razvan despre subiectul ce infierbanta orice ardelean, maghiarii din Harghita si Covasna. „Nationalistii” pe deoparte, adica eu cu Mitza, istoricul Razvan pe de cealalta parte. Toti trei cu argumente, destul de solide as zice eu. Mitza se plangea ca a cerut pe undeva prin Harghita o paine la magazin, evident, in limba romana, si a luat flit. Adica nici macar nu i s-a raspuns. Exemplul asta l-am auzit de prea multe ori ca sa nu il cred. Pe de alta parte, Razvan spunea, complet intemeiat, ca e normal sa fie asa. Sunt aici de cateva mii de ani. La un moment dat, erau stapani peste o intreaga Transilvanie iar reactia lor este indreptatita. Si pe undeva asa si este.
Ardeleanul ia foc la doua chestii: ungurii si bucurestenii. La bucuresteni pentru dispretul lor fata de provincie si la unguri, nici el nu mai stie de ce. Aveam un copil in cartier, pe vremurile cand ne alergam cu tubermanele printre betoane, evident... pe numele lui Pista. De altfel, baiat de treaba, prieten bun, dar cu micul defect ca era ungur. Si pentru asta si-o incasa de fiecare data cand izbucnea in noi nationalismul pueril. Pe el il trimiteam sa faca toate prostiile. Cand suteam salam de Sibiu din camara de la hotelul Deva il trimiteam pe el primul pe copertina. Cand aruncam cu oua dupa domnisoare de pe actuala cladire a Romtelecomului, el era primul. Sa-si ia ungurul papara. Ca-n bancul cu Funar botezat ungur pe patul de moarte „ca sa moara unul de-al lor”.
Acum, in momentul asta, gandesc mult mai pacifist. Daca ei vor sa vorbeasca limba lor, sa fie sanatosi. Dar daca mi s-ar intampla si mie ceva asemanator probabil as fi mult mai revoltat. Sunt si in alte tari comunitati mai mari, de alte nationalitati. Romanii din Spania, de exemplu. Daca mergi la un supermarket din Alcala, unde am auzit ca sunt foarte multi romani, ma indoiesc ca vanzatorul nu-ti raspunde in spaniola daca il intrebi si te ignora pana ii ceri painea pe romaneste. Sau in Ungaria, unde sunt sute de mii de romani. N-am auzit pe nimeni sa vorbeasca romana in magazine, cinematografe sau pe unde or mai lucra romani. Drept e ca in Budapesta te descurci mai bine cu romana decat cu engleza, dar asta la nivel de conversatiei unu la unu. Nicidecum in situatii relativ oficiale.
Am gasit si o explicatie mai extremista. De pe blogul Noii Drepte. „Urmasii” legionarilor, vechii mei prieteni care ma faceau psihopat pe cand lucram la Ziua de Ardeal, au fost la meciul de handbal Romania-Ungaria, de la Cluj. Unde galeria maghiara a afisat un banner, in maghiara, pe care scria „Vrem Clujul inapoi” sau pe limba lor „Kolozsvar Visszavar”. Asta e o instigare josnica pentru care si-au meritat toate huiduielile si pizduielile. Pe scurt, ungurii si-o cauta. Sunt perfect constienti de jocul dintre caine si pisica si isi joaca rolul foarte bine.
Pe vremuri stiam cum se zice de mama. Acu nu mai sunt sigur... :))

Foto: Noua Dreapta

10 comentarii:

  1. Bog, care-i situaţia "relativ oficială" în a cere o pâine la magazin? Ştii ce ni s-a întâmplat nouă cu ungurul de la hotelul din Budapesta care n-a avut greţuri în a se conversa cu noi în româneşte nici măcar după ce l-am jignit. Şi lui Popescu i s-a răspuns în româneşte la un magazin când nu ştia să ceară pepene galben. De ce încrâncenarea asta?

    Vorba lui Răzvan, ungurii sunt aici de mii de ani, au tot dreptul să vorbească limba lor. Românii din Alcala sunt acolo de vreo 10 ani. A, că nu-i politicos să nu ţi se răspundă când întrebi ceva, asta-i altă poveste. Ţine de buna creştere şi de buna purtare, dar nu cred că se poate generaliza.

    Şi eu am cerut diverse chestii la magazinele din Sfântu Gheorghe şi chiar şi la piaţă (unde ai presupune că sunt oameni mai din topor). Nu am avut absolut nicio problemă, mi s-a răspuns în româneşte şi m-am simţit chiar bine răspunzându-le oamenilor cu "Mulţumesc" în ungureşte (nu ştiu cum se scrie, dar fonetic e un fel de chiosenem :)) ).

    Cred că disensiunile astea sunt întreţinute artificial, iar naţionalismul extremist este o foarte bună armă de manipulare. Ca şi religia fundamentalistă.

    PS: Bannerul de la Cluj a fost creat tocmai în scop provocator, probabil că galeria maghiară spera să iasă cu bătaie din asta, ca să aibă ce reclama ulterior. Nişte puşti fanfaroni.

    RăspundețiȘtergere
  2. Tocmai de asta spun ca e o "relativ oficiala" pentru ca magazinul este un serviciu public, universal. D-aia se si numeau magazinele universale... ca vindeau de toate, oricui. Receptionerul din Budapesta ne-a raspuns in romana dupa ce i-am dat noi duma cu sobolanul, ca pana atuncea povestisem in engleza, desi ne auzea bine vorbind romaneste. Si nu uita, ca era rosu la fata :))))) Pe mine, unul, chiar nu ma intereseaza daca si cum vorbesc in magazinele din ungurime. Probabil daca o sa ma ciocnesc de asta o sa pot sa imi exprim parerea. Insa bannerul de la Cluj, tinutul secuiesc, declaratiile liderilor UDMR... nu sunt chiar chestii de pusti fanfaroni ci provocari directe impotriva carora am o doza de revolta. Temperata, dar o am. Mie unul nu mi-e tot una sa ii aud pe unii cum revendica o parte din tara mea ca sa faca ce vor cu ea. Sa gasim o cale de mijloc, sunt perfect de acord, dar nu in modul asta.

    P.S. Daca nu pricepeti ce-i cu ungurul din Budapesta cu care vorbeam romaneste, va explic pe scurt. Ca un grup de mistocari ce suntem, faceam misto de hotelul in care eram cazati in Budapesta. In romana si cu glas tare, ca orice om plecat in strainatate. Ala a inghitit cat a inghitit, pana a auzit ceva de genul "Daca ii rugam sa bage un sobolan in camera la gagici oare poate?". S-atunci n-a mai rezistat si ne-a zis-o pe-o romaneasca de Sfantu Gheorghe... aici nu avem sobolani. :)) saracu de el...

    RăspundețiȘtergere
  3. brylule, nu ai dreptate. economia de piata a invins ura maghiaro-romana. eu am petrecut acum vreo 2-3 ani un weekend in odorhei. eu am ramas surprins cat de binevoitori erau toti: la hotel, in magazine. toti erau interesati sa plec multumit de serviciile lor. se chinuiau in romaneste dar se vedea ca nu-i interesa ca sunt roman, englez, ungur sau egiptean. eram client! la hotel receptionerul mi-a recomandat sa merg intr-o localitate apropiata la un restaurant cu specific secuiesc, sa incerc gulasul si sa vad un spectacol tipic secuiesc. si-mi spunea sa cer chelnerilor de acolo un anumit pliant unde mi-era explicat acel spectacol in romaneste.
    faptul unii dintre ei nu stiu romaneste e pana la urma o greseala a sistemului nostru de invatamant. basescu avea dreptate cand spunea ca pentru ei predarea limbii romane trebuie predata ca o limba straina. pentru ca pentru ei romana este o limba straina. limba lor e cea materna si trebuie sa intelegem si sa acceptam acest lucru. nu-i ajutam si nu ne ajutam de loc incercand sa-i fortam sa invete limba romana ca si cum am invatat-o noi in familie.
    asa cum avem noi vadimi asa au si ei din pacate. dar ca si noi, marea majoritate sunt oameni de buna credinta. sunt vecinii nostri, prietenii nostri, rudele noastre.

    RăspundețiȘtergere
  4. No, poate m-am facut eu gresit inteles. De aia am si subliniat faptul ca sunt mai pacifist decat in copilarie. Nu sunt anti-maghiar in momentele in care nu se sare calul, cum e exemplul bannerului de la Cluj, cand, de ce sa mint, as fi pizduit si io la fel. Fara nicio rezerva.
    Sunt convins ca fiecare padure are uscaturile ei. E o situatie asemanatoare cu cea legata de domnul Morar, de ieri. Dar sunt altii, cum a fost Mitza, pe care ii deranjeaza chestia asta si nu pot spune ca nu ii inteleg. E clar ca adevarul e la mijloc si ca fiecare are dreptatea lui.

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu cred ca noua ardelenilor ni se cam pune pata din orice. De bucuresteni nu ne place, de olteni nici atat, moldovenii sunt barfiti si ei, iar de unguri nu mai spun. Pe de alta parte, eu am remarcat ca aceia pe care avem noi pica nu prea au ei treaba cu noi. Suntem noi mai artagosi din fire?
    Cat despre unguri, eu sunt de parere ca atata timp cat au cetatenie romana, sa foloseasca limba oficiala. Cand vom avea si o a doua limba oficiala laghiara, atunci sa-i aud. Pana atuni...sssttt! (aici e latura mea ardeleneasca...)
    PS: Am fost si eu in Harghita si Covasna. La cat de bogata e zona aia, o sa moara de foame dupa ce isi vand padurile. Si nici ospitalitate nu am prea observat la ei.
    PS2: Inca o chestie. Cate au facut sasii si cate au facut ungurii ca veniti pe taram romanesc? Nu am prea vazut mari cetati sau chestii importante facute de unguri. In mare parte aportul lor cultural a fost zero.

    RăspundețiȘtergere
  6. stiti care-i unicitatea ardeleanului?
    ardelean este si ungurul si romanul si sasul. a fi ardelean este ceva aparte. inconstient noi ne consideram in primul rand ardeleni ai apoi romani, unguri, nemti (ma refer la cum reactionam in comunitatile noastre etnice). mie nu mi-e rusine sa o recunosc.

    RăspundețiȘtergere
  7. Mda... si eu am participat la discutia din Amber 8-|.
    Oricum, eu zic sa le dam independenta dupa care tot latra. Harghita, Covasna si care mai sunt. Dupa un an - doi se intorc tot la noi ca nu rezista. N-au cu ce. Si ce daca sunt de mii de ani aici ? Si noi ! Ei se afla pe pamant romanesc si trebuie sa se poarte ca atare. Pot sa se care oricand vor ei in Ungaria.
    Am auzit recent ca in Brasov ar fi o scoala sau liceu, ma rog , o institudie de genu unde se preda altfel de istorie a romanilor. Si se puncteaza ca 'Transilvania apartine ungurilor'.
    Sunt localuri publice la unguri unde au scris la intrare 'fara animale si romani'.
    Daca te duci la un magazin (tot prin Harghita) sa-ti cumperi ceva anume, vanzatoru nu va stii romana. Daca-l injuri in romana, vei fi uimit cata romana stie.
    Si mai sunt multe motive pe langa astea, ca sa fi impotriva ungurilor. Cunosc unguri, care-s oameni normali, nu traiesc in extreme, nu pun pret pe asta si nici nu actioneaza precum majoritatea.

    RăspundețiȘtergere
  8. vorba lui razvan: mai intai suntem ardeleni! :)

    RăspundețiȘtergere
  9. mai intai suntem oameni... :)

    RăspundețiȘtergere